Új időszámítás az e-ügyintézésben
Korunk embere számára természetes, hogy a bankokkal, távközlési és más piaci szolgáltatókkal elektronikus formában, közérthető, egyszerű, modern felületeken kommunikáljon. Az ügyfelek joggal várják el, hogy az állam is biztosítsa számukra a gyors és kényelmes online ügyintézés lehetőségét, illetve a más online platformokon már megszokott ergonómiát.
Erre az igényre ad megfelelő választ 2018. január 2-tól a hazai e-ügyintézés új kiindulópontjának szánt személyre szabható ügyintézési felület, a SZÜF portál.
2018. január 2-tól új ügyintézési felületet használhatnak az állampolgárok és a gazdálkodó szervezetek. A hazai elektronikus ügyintézés történetében mérföldkőnek számító fejlesztés során olyan e-közigazgatási, e-ügyintézési platformot kívántunk létrehozni, amely követi a kor trendjeit, letisztult arculattal, komoly informatikai tudás nélkül is használható módon, közérthető tartalommal jelenik meg és a modern piaci szolgáltatóknál megszokott felhasználói élményt nyújtja a közigazgatási ügyeket intézők számára. Az asztali számítógépeken és mobil eszközökön egyaránt elérhető felület januártól a hazai elektronikus ügyintézés központi belépési pontjaként működik. Az ügyintézési felületre elsőként csak ügyfélkapus azonosítással, a jövőben azonban többféle azonosítási mód közül választva lehet majd belépni (eSzemélyi, telefonos azonosítási kód).
A SZÜF nem pusztán egy könnyen áttekinthető, vonzó ügyintézési felület lesz, hanem az e-közigazgatási portálokat és szolgáltatásokat összefogó komplex keretrendszer, amelyre az e-ügyintézési szolgáltatók tudják kihelyezni saját szolgáltatásaikat. A SZÜF indulásának napja 2018. január 2., mivel azonban a platform kialakítása egyfajta evolúciós folyamatnak tekinthető, a platform funkcióit, megjelenését, hatékonyságát a felhasználók visszajelzései, szokásai és igényei alapján fejlesztjük tovább. A SZÜF év eleji indulását követően az ügyintézés már megszokott felületei változatlanul elérhetőek és használhatóak lesznek. A párhuzamosságot addig tartjuk fent, míg az új e-ügyintézési platform elérhetősége, szolgáltatásai és funkciói a felhasználók szélesebb körében ismertté nem válnak.
Digitális evolúció: sorban érkeznek az új e-szolgáltatások
Mint minden új és bonyolult informatikai rendszer esetében, a megújuló ügyintézési felületnél is szükség van egy rövid pilot-időszakra, ezért az indulást követő hetekben az első tapasztalatok, a tesztek és a felhasználói visszajelzések alapján elvégezzük a rendszer finomhangolását. Ez alatt az időszak alatt az e-ügyintézés régi és új platformjai párhuzamosan fognak működni. A folyamat eredményeként az új felületen 2018. január 2-tól kezdve folyamatosan jelennek majd meg az újabb és újabb elektronikus szolgáltatások, az evolúciós folyamatnak köszönhetően több száz ügyet lehet majd teljesen elektronikus formában intézni.
E-ügyintézés biztonságosan
Az új platform fejlesztése során kiemelt hangsúlyt kapott az informatikai biztonság, amelyet a jogszabályoknak megfelelően és jövőbe mutató technológiák alkalmazásával alakítottak ki. Ennek köszönhetően a felhasználók biztonságosan kényelmesebben és gyorsabban intézhetik majd ügyeiket.
ePapír – a sokoldalú ügyintézési megoldás
A SZÜF kialakításakor azokra is gondoltunk, akiknek kevesebb rutinjuk van az informatikai eszközök és alkalmazások használatában: nekik szól az ingyenes, hitelesített üzenetküldő szolgáltatás, az ePapír. Segítségével a felhasználók elektronikus úton léphetnek kapcsolatba azokkal az e-ügyintézést biztosító hazai szervezetekkel vagy hivatalokkal, amelyek csatlakoztak az ePapír rendszerhez.
Az ePapír egy ingyenes, hitelesített üzenetküldő alkalmazás, amely elektronikus úton összeköti az Ügyfélkapuval rendelkező ügyfeleket a szolgáltatáshoz csatlakozott hivatalokkal, intézményekkel. Az alkalmazás egyszerűsíti az ügyintézést, gyakorlatilag egy biztonságos e-mail szolgáltatásra hasonlít, amely segítségével az állampolgárok biztosak lehetnek abban, hogy a beadványuk célt ért, ugyanakkor az ügy elintézéséhez szükséges iratokat hitelesítve is csatolhatják a levelükhöz. Az üzenetek sikeres elküldéséről a rendszer feladási igazolást küld a személyes Ügyfélkapuhoz tartozó postafiókba, úgy mintha a hagyományos, papír alapú ügyintézés során tértivevénnyel adnánk postára a dokumentumokat.
Cégkapu – a céges „Ügyfélkapu”
Az elektronikus ügyintézési szolgáltatások elérhetősége 2018 elejétől nem csak a természetes személyek részére lesz biztosított, mivel az Ügyfélkapu analógiájára kialakított, azonban kétirányú kommunikációt is lehetővé tevő Cégkapu szolgáltatást a jogszabályban nevesített szervezetek kötelezően vehetik majd igénybe. A SZÜF a gazdálkodó szervetek képviselői számára ugyancsak megoldást jelent majd az online ügyintézés során. A januártól kötelező Cégkapu szolgáltatásra 2017. december 31-ig szankciók nélkül regisztrálhatnak azok a gazdálkodó szervezetek, akik eddig még nem tették meg.
Az Önkormányzati Hivatali Portál (OHP) az önkormányzati ASP-rendszerben az elektronikus önkormányzati ügyintézés helyszíne.
Forrás: NISZ Zrt.